Veelgestelde vragen

Is er een plek waar ik mijn vraag kan stellen?
Heb je dringende vragen, probeer ze dan te stellen in het Fietsersbond Forum.

Is er ook een versie voor de mobiele telefoon?
Er is een mobiele webversie van de Fietsersbond Routeplanner: m.routeplanner.fietsersbond.nl. Daarnaast is er ook een app. Deze app is beschikbaar voor Android en iOS. Er zijn geen plannen om voor Windows Mobile een app te ontwikkelen, daarvoor verwijzen we u naar bovenstaande link. De mobiele site en de app zijn op basis van de standaard versie van de planner, en geven niet direct routes via knooppunten. Daarvoor moet eerst het routetype aangepast worden. We hebben geen aparte app die alleen de knooppuntenroutes geeft.

Hoe is de afsluiting van de Afsluitdijk verwerkt in de planner?
De Afsluitdijk is gedurende een langere periode afgesloten. Er rijdt een gratis pendelbus als vervanging. Zie
https://www.deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/ (Afsluitdijk) voor de exacte haltes en vertrektijden. Op de pagina betrefende de Afsluitdijk staat ook aanvullende informatie voor groepen en fietsers met afwijkende modellen fiets, zoals de velomobiel.

In de planner is het fietspad afgesloten. De pendelbus hebben we als ‘veerpont’ ingevoerd. Dat betekent dat u in de planner een waarschuwing krijgt dat de route niet altijd beschikbaar is. Er staat bij de haltes ‘veerpont’-icoontjes waar u op kunt klikken voor de vertrektijden. Check altijd bovengenoemde website voordat u op pad gaat, we kunnen niet garanderen dat onze informatie up-to-date is.

De routeplanner zal standaard de pendelbus als optie meenemen. In de desktopversie kan met de optie ‘vermijd veerponten’ de pendelbus (en dus de Afsluitdijk en de Houtribdijk) ontweken worden. Let op: daarbij worden ook alternatieve bootroutes over het IJsselmeer ontweken. Wilt u dus niet met de pendelbus, maar wel met de boot, dan zult u dat handmatig met via-punten moeten plannen.

Alternatieve routes over het IJsselmeer zijn de bootdiensten Enkhuizen-Stavoren of Enkhuizen-Urk.

LF-routes routes die over de Afsluitdijk en Houtribdijk gaan blijven over het fietspad lopen. Dit type routes houdt namelijk geen rekening met afsluitingen van werkzaamheden, tenzij we ze handmatig omleggen via een omleidingsroute.

De route via veerpontjes werkt anders dan ik had verwacht.

Veerpontjes varen niet altijd. De routeplanner kan niet automatisch op basis van de dienstregeling de route aanpassen. Bij het plannen in de desktopversie krijg je daarom een waarschuwing als je route via een veerpont gaat, zodat je zelf kunt controleren of de pont wel vaart. Je kunt dan eventueel via de instellingen veerpontjes ontwijken, of handmatig met via-punten er een route omheen plannen. Een individuele pont ontwijken is niet mogelijk, het is alle ponten of niets.

In dit app (van de standaard planner) is dit nog niet mogelijk. Je krijgt geen waarschuwing en veerpontjes kunnen niet ontweken worden. Hier zijn wel plannen voor om dit verbeteren, maar om dit moment is het ontwijken van veerpontjes in de app alleen mogelijk door de route voor te bereiden in de desktopversie.

Daar krijgen we vaak klachten over van mensen die in de buurt van veerpont wonen die niet vaak vaart. Daarom zullen we nu bij wijze van experiment een aantal veerpontjes handmatig open- en dichtzetten. Dit gaat ondermeer om pontjes bij Amsterdam, zoals bij De Nieuwe Meer en over de Amstel.

Voordeel: iemand die de app gebruikt om doordeweeks een route te plannen krijgt een route die werkt. Nadeel: wil je doordeweeks een route plannen voor het weekend, dan krijg je de betreffende pontveren niet als optie. Reacties zijn welkom via routeplanner@fietsersbond.nl.

De Friese versie van de Routeplanner is gewoon in het Nederlands. Klopt dit? 
We werken nog aan de Friese vertalingen van de nieuwe teksten.

Ik zie vertaalfouten in de Engelse/Franse/Duitse versie.
Alle verbetersuggesties kun je per e-mail doorgeven, graag zelfs, zie de pagina Contact.

De huidige locatie klopt niet. Kan ik dit aanpassen?
Helaas niet. De locatiebepaling gebeurt feitelijk niet door de Routeplanner, maar door je internetprovider.

Het ingevoerde adres bij Van en Naar wordt niet gevonden.
Plaatsbepaling (op basis van huisnummers of postcodes) door onze fietsrouteplanner gebeurt met behulp van een extern adressenbestand, dat incidenteel wordt geactualiseerd. Dit bestand kan daardoor soms iets achterlopen. In specifieke gevallen zijn er ook andere oorzaken. Hoe dan ook: meld het ons via onze meldformulieren. In de tussentijd kun je proberen wel de straatnaam in te tikken zonder een huisnummer, grote kans dat het dan wel lukt. Andere optie is te plannen op alleen de postcode of door een vlaggetje te plaatsen op de kaart waar je wilt vertrekken of naar toe wilt gaan.

Ik gebruik Internet Explorer onder Windows XP en er lijken allerlei dingen niet te werken.
De Fietsersbond Routeplanner is ontwikkeld voor Internet Explorer 9 en 10; bij versie 7 en 8 is ons inderdaad bekend dat de Routeplanner niet of beperkt werkt. Aangezien de ondersteuning van Windows XP door Microsoft wordt afgebouwd, is het voor ons helaas niet lonend om veel tijd en geld te steken in het ondersteunen van oudere IE-versies. Wij raden je daarom aan om op computers met Windows XP een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Firefox of Chrome. Bedankt voor je begrip.

Bij het printen van de routebeschrijving worden de straatnamen niet meegeprint.
Vermoedelijk print u de route in staand formaat. Grote kans dat het wel goed gaat als u kiest voor liggend formaat.

Bij het exporteren naar GPS lijkt het aanpassen van de instellingen geen effect te hebben.
Zodra u een instelling hebt aangepast, klik dan op de knop Genereer nieuw GPS bestand.

De GPS-route ziet er op mijn GPS-ontvanger of Cyclo Mio nogal verminkt uit, of werkt helemaal niet
Meestal komt dit door het aanvinken van GPS-routes bij het exporteren. Probeer het eens met alleen de optie GPS-tracks aangevinkt.

Er worden vaker problemen met Mio-apparaten gemeld. Op het forum zijn een aantal Mio-expert daarover in discussie, en zij hebben ook work-arounds. Zie forum.
 

fietsersbond